Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

søndag den 1. november 2015

Verdens bedste pebernødder - dem fra Lagkagehuset

Selv om datoen blot viser et par dage inde i november, mener vi her på Bagemani-bloggen, at det kun kan gå for langsomt med at kaste sig ud i julens bagværk. Og hvad er en mere perfekt måde at byde julen velkommen end disse fantastiske pebernødder, som er så lækre, at de seriøst bør bages året rundt.

- Det er jo verdens bedste pebernødder, som min kæreste begejstret udbrød med munden fuld.

Og jeg kan kun give ham ret.

Hele mit liv har jeg gået rundt i troen på, at pebernødder skal smage som de brune, temmelig kedelige versioner fra poserne i supermarkederne, der er så tørre, at de leder tankerne hen på sand i Sahara. Nu ved jeg heldigvis bedre. En pebernød kan faktisk være sprød, let og lækker med et underspillet touch af spændende krydderier. Lidt ligesom en sprød, let krydret smørkage i miniature-format (what's not to like ?!). Og så er de til og med super nemme at bage.

Jeg vil på ingen måde tage credit for denne genistreg. Opskriften florerer på nettet, efter at bager Ole Kristoffersen, der har grundlagt Lagkagehuset, på TV afslørede sin opskrift på perfekte pebernødder. Og jeg iler med at bringe den videre. Med respekt for mesteren har jeg dog tilladt mig at fordoble mængden af stødt ingefær og kardemomme. Men det er jo smag og behag.

Denne opskrift giver to bageplader med pebernødder, men du kan snildt fordoble mængden og enten fryse halvdelen af dejen, eller lave rub og stub og opbevare dem i en lufttæt dåse.

Ingredienser til Lagkagehusets pebernødder:

125 g smør (blødt)
125 g sukker
250 g mel
1/2 dl fløde
1/2 tsk stødt ingefær (jeg brugte 1 hel tsk)
1/2 tsk stødt kanel
1/2 tsk hvid peber (fås i Kvickly, Føtex, etc)
1/2 tsk stødt kardemomme (jeg brugte 1 hel tsk)
1/2 natron
1/2 bagepulver

Sådan gør du: 
Rør dit bløde smør sammen med sukker. Jeg brugte en el-pisker. Tilsæt fløde og pisk en smule mere, indtil massen er samlet. I en anden skål blander du mel med alle de andre tørre ting. Hæld (eller endnu bedre sigt) mel-krydderiblandingen i smør-sukker-fløde-massen. Melet skal hældes i eller sigtes i lidt ad gangen, indtil det bliver til en dej. Hvis du har tid, kan du sætte skålen i køleskabet 1/2 times tid, så dejen bliver lidt hård at arbejde med, men ikke strengt nødvendigt.



Nu skal du rulle dejen i lange pølser med en tykkelse som en pegefinger. Skær den i små 1 cm-bidder.








Brug to fingre til at presse toppen mod hinanden som en lille trekant eller hustag.


Fordel pebernødderne på bagepapir på to bageplader.




Bages en plade ad gangen på 200 grader alm. ovn i ca. 10 min., til de er let gyldne.

Tag dem ud af ovnen og læg dem på en rist, så de køler af og bliver helt faste og sprøde. Velbekomme og god jul.


Smukke, lækre og sprøde hjemmebagte pebernødder er en perfekt værtindegave til julesammenkomster. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar