Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

mandag den 12. oktober 2015

Sundt bananbrød uden sukker og hvedemel - perfekt til morgenmaden.


Til forskel fra Rikkes kæreste Jesper, som tydeligvis finder Rikkes tillagte bagekunst på alle døgnets timer ude af proportioner, er det som om min mand Christian drager mere fordel af bage-vanviddet, som udspiller sig på Islands Brygge. For at finde et eksempel på dette skal vi ikke mere end et par timer tilbage, helt præcist kl 21 i går aftes, da baby Isabella sov sødt, husfreden havde lagt sig, og mor endelig havde fået lov til at smække stængerne op. Det lød cirka sådan her. Christian: "Skat, jeg ved godt, hvad du skal bage (implicit: til mig) næste gang". Line: "okeeeey, tør jeg spørge?!". Christian (uden at afvente svar): "Du skal bage bananbrød og derefter biscotti kager". Line: "Det må vi lige finde ud af". Christian (spiller sit vigtigste kort): "Der er bananer i køkkenet, som er meget, meget modne". Jeg kigger straks mod køkkenet og kan mærke, hvordan det kribler i hænderne og tænker, at med Kitchen Aiden tager det jo alligevel kun 5 min, og så er der jo bananbrød klar til morgenmaden.... hmmm... 2 sek efter så det sådan her ud, som på billedet nedenfor. Det tog faktisk kun 5 min. Her er opskriften på et sundt lækkert bananbrød. OBS: Det er altså IKKE banankage, som er en dessert. 

Ingredienser:
- 4 bananer
- 3 æg
- 100 g rugmel
- 100 g grahamsmel
- 1 spsk olie
- 1 tsk bagepulver
- 1 tsk vaniljepulver
- lidt salt
- 100 g mandler
-150 g  mørk chokolade (til overtræk)
Ingredienser blandes i Kitchen Aid eller alm skål
Meget spændende banan synes Baby Isabella
 Tænd ovnen på 200 grader. Bland alle ingredienser bortset fra chokoladen. Du kan godt udskifte de 200 g rugmel og grahamsmel med andet mel (bare ikke hvedemel hvis du vil holde det sundt). Mandlerne kan udskiftes med andre nødder fx hasselnødder og valnødder (hvad du nu selv har i køkkenet). Kom dejen i en rugbrøds-form og bag cirka 30 min. Det er en god ide at tjekke til bananbrødet efter 15 min. Chokoladen smeltes i vandbad eller mikroovn og bananbrødet overtrækkes. Bananbrødet er klar til servering når chokoladen er størknet. Skær bananbrødet i skiver og server. Man må gerne putte smør på skiverne hvis man synes det er lige sundt nok ;)
Isabella ved præcis hvad vi har med at gøre, da hun selv lige har smagt bananmos :) MUMS!
Tip: Hvis man laver bananbrødet om aftenen og sætter det i køleskabet så er det super lækkert til morgenmaden :) ENJOY!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar