Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

onsdag den 21. oktober 2015

Grove, fedtfattige hvidløgsflute


Min veninde inviterede mig på middag i går aftes og bad mig om kun at medbringe baby og flute til maden. Og for en bagemanisk nybegynder som jeg var det blot endnu en kærkommen lejlighed til at give sig i kast med en ny, spændende (og nem) bageprøvelse:

Grove hvidløgsflutes, der tilmed er fedtfattige.

De blev en kæmpe succes, smagfulde, duftende og sprøde. Både min veninde, min kæreste og min søster er nu blevet fodret med de hjemmebagte hvidløgsflute, og de er alle begejstrede.

Normalt er hvidløgsflute jo temmelig fedende, da de består af smør og hvidløg. Men da jeg havde en rest fedtfattig hytteost stående i køleskabet efter en portion proteinpandekager (tjek dem ud her) valgte jeg at lave en udgave, der er super fedtfattig, da 'smørret' består af hytteost 1,5 % fedt og en lille smule god olivenolie.

Dejen består af en stor mængde rugmel og hvedemel, men hvis du foretrækker rent hvedemel, kan du bare droppe rugmelet.

Jeg lavede 4 små hvidløgsflutes ud af dejen, men du kan også sagtens lave 2 store flutes, eller fordoble portionen og fryse de færdige flutes ned.

Grove hvidløgsflutes - 4 styks

20 g gær

2 1/2 dl (250 ml) lunkent vand
100 g rugmel 
200 g hvedemel (held mere i, hvis dejen er alt for klistret)
1 tsk salt

Indmad: 
1/4 dl olivenolie
1 dl hytteost
2-3 fed hvidløg
(krydderier efter smag. Jeg brugte oregano og salt, men en ide kunne også være chili, rosmarin, soltørrede tomater). 

Sådan gør du (meget nemt):

Hæld lunkent vand i en stor skål, rør gæren ud. Hæld rugmel og hvedemel i lidt ad gangen. Dejen skal være lidt klistret pga. rugmel, men tilføj lidt ekstra hvedemel, hvis dejen er alt for klistret. Hæld salt i, ælt dejen og lad den hæve, gerne min. 1 time (hvis du kun har 30 min, kan du bruge lidt mere gær).

Pres hvidløg i en skål med hytteost, olivenolie og tilsæt ellers lidt krydderier, hvis du har lyst.

Tag dejen og del den i to store eller fire små boller og rul hver bolle ud til en aflang firkant.
Mine flutes bærer en smule præg af, at jeg aldrig har formet flutes før.

Fordel fyldet på hvert stykke og rul dejen sammen til et flute. Husk at lukke enderne godt. Lad dine flutes efterhæve i ca. 30-50 min. Rids dine flutes på skrå med en kniv og bag dem i en alm. ovn på 220 g. i ca. 20 min, eller til de er blevet gyldne på overfladen. Tages ud og køles af på en rist.



Dine hvidløgsflutes kan sagtens fryses efter nedkøling. Velbekomme !



Ingen kommentarer:

Send en kommentar