Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

søndag den 25. oktober 2015

Uovertrufne cookies med choko og nødder - Advarsel: Stærkt vanedannende

Disse cookies bør og skal forsynes med en advarsel. For når du først har bagt og smagt, bliver dine tanker jævnligt ved med at kredse om dem i lang tid derefter. Muligvis for evigt (trust me).

Det er både smag, konsistens, udseende og duft, der er lige i skabet. De er intet mindre end perfekte.

De lækre cookies blev lavet, da mødregruppen kom på besøg, og selv de mest inkarnerede cookie-eksperter i gruppen var henrykte over resultatet. Min skønne blog-buddy Line, der klart er bageeksperten af os to, hævder, at hendes mand indrømmede, at han bedre kunne lide mine cookies end hendes (det tror jeg dog ikke helt på).

Men det største kompliment fik jeg af min kæreste, som gav mig et direkte forbud mod nogensinde at bage dem igen, når han er hjemme. Han forsøger ihærdigt at holde den slanke linje, hvilket er totalt umuligt, hvis de lækre, sprøde og meget velduftende cookies befinder sig i lejligheden.

Jeg lavede i øvrigt dejen, delte den op i to, lavede den ene ladning med 8 store cookies til det første hold gæster og stillede den anden i køleskabet til dagen efter, hvor jeg havde til 7 store cookies. Så havde jeg nybagte cookies to dage i træk uden de store anstrengelser.

OBS. De kan snildt holde sig flere uger i lufttæt pakning, hvis man vel at mærke kan lade være med at spise dem.


Ingredienser til 15-16 store cookies (ca. 8 per bageplade)

50 g hasselnødder, hakkede
100 g chokolade efter smag. Jeg brugte mørk chokolade 55 %
120 g sukker
140 g smør
140 g farin
1 æg
240 g hvedemel
1 tsk bagepulver
2 tsk havsalt
1/2 tsk natron
1/2 tsk vaniliesukker






Sådan gør du: 

Tag en skål og rør smør, farin og sukker sammen.
Tilsæt dit æg og rør massen sammen (ikke for voldsomt).Tag en anden skål og rør bagepulver og havsalt sammen med mel. Det hele skal tilsættes lidt efter lidt i den første skål med smør-sukker-blandingen.
Hak nødder og chokolade og bland det grundigt i massen. Ind i køleskabet med dejen i 1-2 timer, eller til dagen efter.

Tænd ovnen på 170 grader varmluft eller 180 alm. ovn. Tag en køkkenvægt og del dejen i ca. 15 stykker af 50 gram. Jeg vejede faktisk hver kugle for at sikre mig, at de blev ca. 50 g hver.


Læg 8 kugler på en bageplade beklædt med bagepapir. Der skal være afstand imellem, da de skal have plads til at flyde ud til en rund cookie, hvilket de gør af sig selv i ovnen (se foto tv).

Bag cookies i 15 min. (ikke længere).

Tag dem ud, vent 5 min. på, at de sætter sig. Læg dem så å en bagerist, så de kan køle af og blive helt faste i konsistensen. 10-15 min. efter er de klar. Og de er lige så uovertrufne dagen efter. Enjoy !

Jeg delte dejen op i to portioner, lavede de første 8 cookies straks og gemte den anden portion dej i køleskab til dagen efter, hvor der blev til 7 cookies. De blev nærmest endnu bedre efter en nat på køl. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar