Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

fredag den 9. oktober 2015

De letteste, lækre koldhævede boller


- Du er jo vanvittig, kvinde !

Sådan lød det fra min søvn(for)drukne kæreste i nat. Vi havde været ude til en super hyggelig middag hos nogle venner, der gik sjusser i den for de andres vedkommende (jeg ammer stadig, så jeg var undtaget), og den blev 01, inden vi tog hjem.

Maya Mi skulle lige puttes, og klokken var blevet 02.30, da jeg pludselig fór op af sengen og erklærede, at jeg lige ville svinge en dej. Dette scenarie fandt sted foran en meget træt kæreste, som målløs mumlede noget med en bagebesættelse, der var gået for vidt.

Imens hastede jeg ind i køkkenet, fandt mel og kerner frem. Og kun ti minutter efter lå jeg igen i min seng, velvidende at der stod en skål med dej i køleskabet, der bare ventede på at blive til nybagte boller, når vi vågnede.

Denne lille episode fortæller jeg blot for at understrege, hvor hurtig denne opskrift er. Den er simpelthen så nem, at det nærmest ikke kan betale sig at lade være. Det eneste, bollerne kræver, er den tid, det tager om natten til at hæve. Og som bonusinfo behøver man ikke engang få dej på hverken hænder eller køkkenbordet, som min søster fortalte, da hun gav mig opskriften. Dejen indeholder hverken smør, olie eller sukker, og man kan variere den i et væk med det, man nu lige har i skabet af meltyper og kerner.
Personligt elsker jeg grove boller med masser af bid og kerner, og i nat havde jeg kun en lille slat hvedemel tilbage, så de blev faktisk grovere end de plejer, men dermed sundere - faktisk de bedste, jeg nogensinde har lavet, erklærede min nu meget tilfredse kæreste ved morgenbordet.

Ingredienser til 12-14 koldhævede boller

5 dl vand

15 g gær
6 dl grahamsmel
1 dl havregryn
2 dl korn (jeg plejer at bruge 1 dl. 5kornsblanding + 1/2 dl græskarkerner + 1/2 dl solsikkekerner)
3 dl hvedemel (for en grovere, sundere version 2 dl hvedemel + 1 dl rugmel)
1 stor tsk salt

Forberedelse dagen/aftenen før: Tag en stor røreskål, hæld vandet i og rør gæren ud. Så smider du grahamsmel, havregryn og korn i og rører det sammen med en træske. Tilsæt resten af melet lidt efter lidt, indtil du når en konsistens, der  stadig kan røres med håndkraft, men som ikke må være for flydende. Tilsæt salt. Dæk skålen til med film, viskestykke eller låg til Margretheskål og stil det hele i køleskabet.

Om morgenen starter du med at tænde ovnen på fuld skrue, min. 250 grader varmluft. Imens bruger du to skeer til at klatte dejen over på en bageplade beklædt med bagepapir.
Ingen grund til at få dej på hænder eller køkkenbord.


Drys evt. solsikkekerner eller græskarkerner på
bollerne.
Jeg bruger gerne ristede, saltede græskarkerner, der giver lidt ekstra smag, og jeg river gerne parmesan på bollerne, hvis det er til frokost. Parmesanen bliver sprød og super lækker.


Sæt bollerne ind i den varme ovn, skru ned til 220 grader og giv bollerne 15-16 min. Du kan banke let under bollerne og høre, om de er klar. Hvis de lyder hult, er de færdige. Smid dem straks over på en bagerist, indtil de skal spises. Server dem nybagte.



Tip - bollerne er super lækre i flere dage, hvis de lige får en tur på brødristeren inden spisning, og du opbevarer dem i en lufttæt pose.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar