Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

mandag den 12. oktober 2015

Rosinboller - de 'rigtige' teboller fra barndommen



Glat, glinsende og fast udenpå, blød og dampende lun indeni. Smørret der smelter, og den første bid, der smager sødt og en smule salt på samme tid.

Der er ikke noget som en nybagt rosinbolle. Den helt klassiske tebolle, som man kender den fra sin barndom, da spelt og graham var fremmedord, og den hvide hvede vores ven.

Bollerne er nemme at lave, og et godt lille sideprojekt imellem andre af dagens projekter, da de kun bliver bedre, jo længere hævetid, de får. Dejen er også super som klassiske te-boller, så hvis du ikke er vild med rosiner, kan du sagtens bage bollerne alligevel.

Trangen til at bage rosinboller kom over mig forleden, da jeg (i diametral modsætning til Line og hendes mand) er blevet sendt i kage-bagningskarantæne i forhold til at bage noget, min kæreste ikke kan lade være med at spise. Han synes, som jeg tidligere har nævnt her på Bagemani-bloggen, at det daglige bageri har taget overhånd, da det bliver svært for ham at blive ved med at være fit, når han hele tiden bliver mødt af fristelser. I går proklamerede han så også pludselig, at han konstant kan lugte gær i stuen (mens han drønede rundt med en karklud og rengjorde køkkenet- åbenbart en sidegevinst ved mit bageri).

Jeg må dog medgive, at det er svært at bevare den slanke linje, når man konstant er omgivet af fristende bagværk. Løsningen på min bagetrang blev disse lækre rosinboller, da han afskyr rosiner (yes, du læste rigtigt !?) og dermed ikke er i fare for at spise dem.

Rosinbollerne er virkelig lækre på en efterårs-eftermiddag, især når de er helt nybagte. Skænk dig en kop god te, sæt dig i sofaen og nyd dem. Velbekomme !
De klassiske rosinboller er smagen af barndom.

Bollerne er bedst nybagte. Dagen efter er de også fine, men kan dog med fordel få en tur på risteren. Hvis man ikke kan spise dem alle, vil jeg anbefale at fryse dem ned, lige så snart de er kølet af.

Opskrift på 12-14 store rosinboller (undlad rosiner og få en klassisk tebolle)

25 gram gær (hvis du har meget kort tid til at lade dem hæve, så smid 50 gram i)
2 1/2 dl lunkent mælk
1 æg
50 g smør (blødt eller lunet i mikroovnen)
50 g sukker
1/2 tsk salt
500 gram mel
Ca. 90 g. rosiner (jeg brugte økologiske)
Mælk eller æg til pensling.

Først: Læg rosinerne i vand, så de suger væske. Dermed undgår du brændte rosiner, der stikker ud af bollen.

Lun mælken, hæld den i en skål og rør gæret ud. Smid et æg i og rør rundt. Dernæst kommer du sukker og smør i. Tilsæt melet lidt ad gangen, mens du ælter dejen. Til sidst tager du dine rosiner op ad vandet, smider rosinerne i blandingen og tilsætter salt. smider du rosiner i og salt. Dejen skal være smidig, men fast.

Nu skal dejen hæve i den overdækkede skål et lunt sted. Jo længere tid, desto bedre resultat, da der er skåret ned på gær i opskriften. Jeg lod min rosindej hæve i 3 timer, da jeg alligevel skulle ud af huset. Da jeg kom hjem, var dejen vokset betydeligt. Form nogle små boller (jeg fik 14 ud af dejen), læg dem på en bageplade med bagepapir. Nu skal de hæve igen, og her kan man virkelig se, hvad tid kan gøre for bollerne. Jeg lod dem hæve i to timer, og de voksede til dobbeltstørrelse og blev til store, flotte boller. Som minimum lad dem hæve i 1 time, og ellers skal der mere gær i.


Tænd ovnen på 180 grader varmluft. Jeg penslede bollerne med mælk og gav dem 10 min, før de var gyldne ovenpå og dermed færdige.

Lad dem køle lidt af på en rist, lav en kande te imens og stil smørret på bordet. God fornøjelse !









Ingen kommentarer:

Send en kommentar