Vennerne

Vennerne
Line er mor til Isabella og bor sammen med sin mand Christian. Line har bagt i mange år, så hvis man leder efter en udfordring på kager, skal man klart tjekke hendes opskrifter ud. Hendes næste mål er en perfekt fondant. Rikke er mor til Maya Mi og bor sammen med sin kæreste Jesper. Rikke havde aldrig bagt, før hun på barsel pludselig blev ramt af en ustyrlig trang. Hvis man er på udkig efter lækre, men nemme opskrifter, så er det stedet.

torsdag den 8. oktober 2015

Sunde og lækre proteinpandekager - uden mel og sukker

Min bagemani er gået amok fra 0-100, og min kæreste mener seriøst, jeg bør undersøges. Men når man først lige har opdaget denne nye fagre bageverden, skal alt jo prøves af, og hver eneste dag forsøger jeg mig med en ny, spændende opskrift. Udover tilfredsstillelsen i at skabe noget og spise noget, hvor man rent faktisk kender ingredienserne, er det også rart at flytte fokus fra baby til bagning for en kort stund. 

Det giver dog den store ulempe, at lejligheden altid dufter af fristende bagværk, boller og kage, der er klar til at spise - med dertilhørende kalorier, det automatisk medfører. Derfor har jeg besluttet mig for også at forsøge mig i den sunde afdeling, og her er disse pandekager intet mindre end geniale. De er nemlig fri for både sukker og mel og smager stadig skønt ! 

Jeg har før bagt pandekager med banan (tjek dem ud her) men dem kan min kæreste af uransagelige årsager ikke lide (wtf?!). Så her kommer en helt anden version uden hverken mel eller sukker - men med brug af hans proteinpulver. Det er perfekt, når man træner og meget in i USA at bruge i bagværk. 
Der blev fem så pandekager ud af denne portion, men man kan sagtens lave dobbeltportion. 
Maya Mi tjekker ingredienserne ud








Vi to delte de fem, og det var rigeligt, da protein og havregryn mætter meget. De blev serveret med lidt skyr og friske blåbær. Mums :) 

Opskriften giver 5 styks pandekager, der kan være på én stor stegepande
Ingredienser:

1 1/2 dl. havregryn
1/2 dl fedtfattig hytteost 
2 æggehvider (du kan også smide hele æg i)
2 spsk mælk (brugte skummetmælk)
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk vaniliepulver
1/2 målebæger proteinpulver (brugte Cookies & cream-smag)
En smule smør eller kokos-olie til stegning


Et halvt målebæger med proteinpulver
















Æggeblommen skilles fra hviden, og det hele (minus æggeblommen, der ikke bruges) smides op i en blender eller food processer og blendes til flydende konsistens. Jeg brugte en røreskål og stavblender, der fungerer fint, men tager lidt mere tid for at få det flydende. Varm panden, smid fedtstof på - jeg brugte kokosolie - og hæld pandekagerne ud i ca. en håndflade-størrelse. Der blev fem pandekager ud af portionen. 
Vend dem et par gange, indtil de ser lækre, sprøde ud. Server evt. med lidt skyr og frisk frugt og mandler. Mmm.....! 




Sund bonusinfo: kcal 298, protein 31g, kulhydrater 32g, fedt 5g


Ingen kommentarer:

Send en kommentar